close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

משלוח מנות בכספי מתנות לעניים

הרב יניב חניא

הרב יניב חניא
זשבטתשפ02/02/2020

שאלה:

רציתי לשאול אם אנחנו מזמינים משלוחי מנות מעמותה , מזמינים מהם בכוונה בשביל לתרום להם. האם אפשר להשתמש בכסף של המתנות לאביונים?

תשובה:

אם מדובר בעמותה שעוזרת לעניים, אז אפשר, אבל את שווי המתנות לאביונים צריך לקזז. אם זו עמותה מסוג אחר- אז לא.

זה בערך 30 ש"ח. שזה שווי שתי מנות פלאפל ושתיה.

ככה שאם קניתם משלוחים ב100, אז אפשר להחשיב את זה רק כ70.

במילים אחרות- תיקנו משלוחים ב30 יותר ממה שחשבתם שתיקנו.
תשובות נוספות בנושא-
למה נקראה המגילה על שם אסתר דווקא?
אני מצרף תשובה שקיבלתי במייל על הנושא הזה בדיוק, היום-

זכתה אסתר שתיקרא המגילה על שמה, וכמה טעמים לדבר, אולם העיקרי שבהם הוא מפני שהיא מסרה נפשה על גאולת י?ראל. אסתר הביאה את כל העם לידי תפילה ["לך כנוס את כל היהודים ... וצומו עלי": ד' 16]. בזכות התפילות נגאלו י?ראל, ובזכותן ניתנה גם רוח הקודש שמכוחה נכתבה המגילה. לכך נקראת המגילה על שמה.

בזכותה של אסתר לא רק נכתבה המגילה אלא גם נקבעה בקדושתה לדורות, ואף ימי פורים נקבעו בזכותה. מספרת הגמרא [מסכת מגילה ז.]: 'שלחה להם אסתר לחכמים: "קבעוני לדורות." ' – קִבעו את חג פורים כחג לדורות. חכמים חששו מכך בגלל היות עם י?ראל בגלות באותה תקופה [בין חורבן הבית הראשון לבין שיבת ציון], והשיבו לה: "קנאה את מעוררת עלינו בין האומות." – דבר זה יקומם את אומות העולם כנגד עם י?ראל שיראו אותנו חוגגים על מפלתם. אמרה להם אסתר: הלא הסיפור מפורסם בכל העולם, כתוב בדברי הימים למלכי מדי ופרס, ואין חשש נוסף בקביעת חג פורים ובכתיבת המגילה. קיבלו חכמים את טענתה וקבעו את חג הפורים לדורות.
ועוד מספרת הגמרא שביקשה אסתר שהמגילה תיכלל בתוך כ"ד (24) ספרי הקודש של התנ"ך. וכך אמרה להם: "כתבוני לדורות", שהרי יש במגילה מצוות מחיית עמלק. אמרו לה: הרי מלחמת עמלק מוזכרת פעמיים בתורה [בשעה שעמלק נלחם נגדנו, בסוף פר' בשלח, ובשעה שמשה אמר את ציווי ה' למחות את זכרו של עמלק, בסוף פר' "כי-תצא"] וענתה להם אסתר, וקיבלו חכמים גם את טענתה זו. נכללה מגילת אסתר בתוך כתבי הקודש, לכך נקראת המגילה על שמה.
ספר לחבר לחג הפורים
אפשר לקנות את ספרו של יהושע בכרך על מגילת אסתר
יש ספר של הרב יגאל אריאל על המגילה.

ובעצם כל ספר הוא מתנה נפלאה.
שתיה ושכרות בפורים
כפי שכתבת יש בזה דעות. 
בתחילה חייבים לומר שמפשט הגמרא עולה שצריך לשתות בפורים, עד דלא ידע. גם מסיפורי הגמרא משמע שכך נהגו לעשות- לשתות כמויות גדולות. וכך נוהגים גם ברוב עולם הישיבות.

אמנם הרמב"ם, ורבים בעקבותיו, פסק שהכוונה היא שישתה מעט ואז ישן וכך נהגו חלק מהפוסקים לומר, בעיקר במקרים שבהם השתיה המרובה גורמת לאובדן הדעת והשכל ולהתנהגות לא ראויה.

לענ"ד זה תלוי באדם, שתיה רצינית שגורמת לאבדן הראש, מצריכה בגרות נפשית אמיתית ועומק נפשי רב. זה מסוג הדברים שהאנשים היותר גדולים צריכים לעשות. אצלם באמת רואים התעלות נפשית גדולה בזמן השכרות (והם גם יודעים מתי זה יותר מידי, כמובן...). למרות שגם אצל אנשים רגילים פעמים רבות השתיה חושפת עומקים רוחניים גדולים והתקרבות רוחנית להשם. אולם אם האדם הוא קל דעת, אדם שאין לו מספיק תוכן פנימי, הוא יכול בהחלט להגיע מזה לבעיות גדולות. למרות שגם בזה נוהגים לומר בשם גדולים שבפורים השתיה לא מביאה לנזקים...

אבדן השכל הישר שבעקבות השתיה המרובה נועד לחשוף את העומק הפנימי העליון של האדם, ולכן זה ממילא מצריך שיהיה לאדם תוכן עליון.
מתנות לאביונים
זו חובה לתת מתנות לאביונים, על פי קביעת חז"ל מדובר על שווי של ארוחה לפחות לשני אביונים שונים. נניח 20 ש"ח לפחות לשני אביונים.
.....
אם אתה לא חושב על זה ביום ולא מהרהר בלילה, יכול להיות שהזרע יוצא מעודף בריאות, אוכל חם שאכלת וכו'. אין ממש שיטה להפסיק, למרות שרבים אומרים שלהגיד לפני השינה "גד גדוד יגודנו, יגודנו גדוד גד, גדוד יגודנו גד" זו סגולה טובה. גם להימנע מלישון לבד זו סגולה.

בכל מקרה, אם אתה לא חושב ולא מהרה, אתה נקרא אנוס. לאחר החתונה הדבר הזה בדרך כלל מספיק.

רצוי להימנע מלאכול בלילה אוכל כבד או שומני, וזה גם עוזר.
משנה מקום משנה מזל
הרעיון הבסיסי שעומד צאחרי האמירה הזו של חז"ל הוא העובדה שיש המון "כוחות" רוחניים" וחשבונות רוחניים שמקיפים את כולנו. המציאות שלנו ואופן חיינו והאם נצליח או לא לא משתנה רק בעקבותמעשנו (שגם להם יש חשיבות גדולה, כמובן), אלא גם בגלל מכלול של עניינים רוחניים שמקיפים את המציאו7ת כולה, מכל מיני צדדים. חלק קשור ליום ולשעה, חלק קשור למציאות רוחנית מסויימת שאנחנו לא רואים (לדוגמא- בימינו לא תיתכן רוח הקודש לאדם, גם אם הוא יהיה ראוי לכך, בגלל מציאות רוחנית מקולקלת). וכדומה...

חלק מזה קשור גם למקום, יש למקום השפעה, מסויימת, על המציאות שלנו ועל היכולת שלנו לעשות או לתקן... כך שגם למקום יש חשיבות. ולפעמים אדם יכול להיות במקום כזה שמבחינה רוחנית או לא יצליח במשהו, ואילו הוא יחליף את המציאות- הוא יצליח בה...